Consulta de Guías Docentes



Academic Year: 2025/26

525 - Master's in Economics

61340 - Econometrics: a Case Study


Teaching Plan Information

Academic year:
2025/26
Subject:
61340 - Econometrics: a Case Study
Faculty / School:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Degree:
525 - Master's in Economics
ECTS:
3.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

The objective of the subject is that the student learns to estimate empirical models, make predictions and interpret these models from an economic point of view. Given its applied aspect, upon completion of the subject, the student will be able to carry out basic studies on multiple aspects of economics. It is a subject that can provide students with very useful elements to carry out all kinds of applied work.

https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/),These approaches and objectives are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations 2030 Agenda ( https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/ ), in such a way that the acquisition of the learning results provides training and competence to contribute to some extent to their achievement. Specifically, Goal 4: Quality Education and Goal 5: Gender Equality.

2. Learning results

In order to pass this subject, the student must demonstrate knowledge to estimate empirical models, make predictions and be able to interpret these models from an economic point of view. They will must be able to use new instruments oriented towards different econometric applications and know how to face different empirical problems that may arise in their professional life.

3. Syllabus

BLOCK 1: Introduction and Basic Concepts in Econometrics and Statistical Software

  • TOPIC 1: Introduction to the Software Packages to Be Used

BLOCK 2: Cases Using Cross-Section Data

  • TOPIC 2: Cross-Section Data: The Classical Linear Regression Model (CLRM) and Extensions

  • TOPIC 3: Discrete Choice Models

BLOCK 3: Cases Using Time Series Data

  • TOPIC 4: Univariate Time Series Models

  • TOPIC 5: Multivariate Time Series Models

BLOCK 4: Cases Using Panel Data

  • TOPIC 6: Panel Data Models


4. Academic activities

- Participative master class: 10 h
- Solving of cases and presentation of work: 20 h

5. Assessment system

The evaluation system will be of continuous assessment and the weighting will be:
1.- Continuous assessment (homework, questions in class) 10%
2.- Delivery of two papers 90% (45% each)
In accordance with the provisions of the Rules of Evaluation of the University of Zaragoza there is the possibility of a global assessment test.

Students who do not pass the continuous assessment or wish to improve the grade obtained therein must submit two new assignments at least three days prior to the official exam date and present them on the day of the selected examination session.

6. Sustainable Development Goals

4 - Quality Education
5 - Gender Equality


Curso Académico: 2025/26

525 - Máster Universitario en Economía

61340 - Econometría: estudio de casos


Información del Plan Docente

Año académico:
2025/26
Asignatura:
61340 - Econometría: estudio de casos
Centro académico:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Titulación:
525 - Máster Universitario en Economía
Créditos:
3.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura tiene como objetivo que el alumno aprenda a estimar modelos empíricos, realizar predicciones
e interpretar dichos modelos desde un punto de vista económico, utilizando distintos tipos de datos: datos
de corte transversal, datos de series temporales y datos de panel.
Dado su aspecto aplicado, al finalizar el curso el alumno podrá realizar estudios básicos sobre múltiples
aspectos de la economía. Se trata de una asignatura que le puede proporcionar elementos de gran utilidad
para realizar todo tipo de trabajo aplicado. Los trabajos aplicados y los casos que se resolverán en las
clases le van a permitir, además, manejar y llevar acabo análisis de datos utilizando alguno de los
lenguajes de programación más utilizados, lo cual consideramos que es muy útil para su formación.

2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar conocimientos para estimar modelos empíricos, realizar predicciones y ser capaz de interpretar dichos modelos desde un punto de vista económico.
Tendrá que ser capaz de utilizar nuevos instrumentos orientados hacia diversas aplicaciones econométricas y saber enfrentarse a diferentes problemas de tipo empírico que se le pueden presentar en su vida profesional utilizando la metodología más adecuada dependiendo del tipo de datos de que disponga.

3. Programa de la asignatura

  • BLOQUE 1: Introducción y conceptos básicos de econometría y del programa informático
    - TEMA 1: Introducción a los paquetes informáticos que se van utilizar
  •  BLOQUE 2: Casos con datos de corte transversal
    - TEMA 2: Datos de corte transversal: El MLG y ampliaciones
    - TEMA 3: Modelos de elección discreta
  •  BLOQUE 3: Casos con datos de series temporales
    - TEMA 4: Modelos univariantes de series temporales
    - TEMA 5. Modelos multivariantes de series temporales
  •  BLOQUE 4: Casos con datos de panel
    - TEMA 6: Modelos con datos de panel

4. Actividades académicas

- Clase magistral participativa: 10 h
- Resolución de casos y exposición de trabajos: 20 h

 

 

5. Sistema de evaluación

El sistema de evaluación será de evaluación continua y la ponderación será:
1.- Evaluación continua (tareas, preguntas en clase, exposiciones de trabajos…): 10%
2.- Entrega de dos trabajos 90% (45% cada uno)
De acuerdo a lo dispuesto en el Reglamento de Normas de Evaluación de la UZ existirá la posibilidad de una prueba global de evaluación.

Los estudiantes que no aprueben la evaluación continua o deseen subir la califiación obtenida en dicha evaluación, deberán entragar dos nuevos trabajos, tres días antes de la fecha de la convocatoria, y hacer la presentación de dichos trabajos en la fecha del examen de la convocatoria elegida. 

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

4 - Educación de Calidad
5 - Igualdad de Género