Consulta de Guías Docentes



Academic Year: 2025/26

450 - Degree in Marketing and Market Research

27606 - Financial accounting II


Teaching Plan Information

Academic year:
2025/26
Subject:
27606 - Financial accounting II
Faculty / School:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Degree:
450 - Degree in Marketing and Market Research
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
Second semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

 

The main goal of this subject is for the student to know and know how to apply the most relevant aspects related to the recognition and valuation of the economic and financial transactions of companies, within the framework of Spanish accounting regulations, and in particular, of the General Accounting Plan (PGC).

As part of a study plan in the phase of extinction, this course will not have teaching in academic years 2025-2026 and 2026-2027 

 

2. Learning results

 

  • Lists and classifies the sources of accounting standards applicable in Spain.

  • Knows how to interpret, value and represent, according to the criteria of the PGC, at an intermediate level, the economic and financial facts arising from the economic activity of the company.

  • Knows how to quantify the economic effect of business operations on the results and on the financial and equity situation of the company.

  • Differentiate the elements of the financial statements included in the balance sheet and the profit and loss account in the format established by the PGC.

 

3. Syllabus

 

Unit 1. The Accounting Regulatory Framework in Spain. The General Accounting Plan

Unit 2. Property, plant and equipment

Unit 3. Intangible assets

Unit 4. Net worth

Unit 5. Financial liabilities

Unit 6. Financial assets

Unit 7. Accounts receivable and payable

Unit 8. Provisions and other uncertainties

Unit 9. Revenues, Expenses and Income.

Unit 10. Annual Accounts

 

4. Academic activities

This course is part of a study plan in the phase of extinction. Students may arrange tutorials with the teaching staff to address specific questions.

5. Assessment system

The evaluation will be global, both in first and second call, and will consist of a final exam (units 1 to 10).

The exams will consist of multiple-choice questions and theoretical and practical exercises on valuation, recording and presentation of the economic facts included in the syllabus economic facts included in the program.

Valuation criteria

The assessment criteria will take into account the following aspects: the accuracy of the answers to the questions type tests, thoroughness, correct, clear and orderly reasoning, mastery of the terminology, as well as the approach and the accuracy of the results of the practical exercises.

 

6. Sustainable Development Goals

4 - Quality Education
8 - Decent Work and Economic Growth
10 - Reduced Inequalities


Curso Académico: 2025/26

450 - Graduado en Marketing e Investigación de Mercados

27606 - Contabilidad financiera II


Información del Plan Docente

Año académico:
2025/26
Asignatura:
27606 - Contabilidad financiera II
Centro académico:
109 - Facultad de Economía y Empresa
Titulación:
450 - Graduado en Marketing e Investigación de Mercados
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Economía

1. Información básica de la asignatura

Esta asignatura tiene como objetivo principal que el estudiante conozca y sepa aplicar los aspectos más relevantes relacionados con el reconocimiento y valoración de las transacciones económicas y financieras de las empresas, en el marco de la normativa contable española, y en particular, del Plan General de Contabilidad (PGC).

Esta asignatura pertenece a un plan de estudios en extinción. Durante los cursos 2025-2026 y 2026-2027 no tiene docencia.



2. Resultados de aprendizaje

  • Enumera y clasifica las fuentes de normas contables aplicables en España.
  • Sabe interpretar, valorar y representar contablemente, según los criterios del PGC, a un nivel intermedio, los hechos económicos y financieros que surjan de la actividad económica de la empresa.
  • Sabe cuantificar el efecto económico de las operaciones empresariales en los resultados y en la situación financiera y patrimonial de la empresa.
  • Diferencia los elementos de los estados financieros incluidos en el balance y la cuenta de pérdidas y ganancias en el formato establecido en el PGC.

3. Programa de la asignatura

Tema 1. El Marco Normativo de la contabilidad en España. El Plan General de Contabilidad
Tema 2. Inmovilizado material
Tema 3. Inmovilizado intangible
Tema 4. Patrimonio neto
Tema 5. Pasivos financieros
Tema 6. Activos financieros
Tema 7. Deudores y acreedores de la actividad
Tema 8. Provisiones y otras situaciones de incertidumbre
Tema 9. Ingresos, Gastos y Resultado.
Tema 10. Cuentas Anuales

4. Actividades académicas

Esta asignatura pertenece a un plan de estudios en extinción. El estudiante podrá acordar tutorías con el profesorado para abordar dudas específicas.

5. Sistema de evaluación

La evaluación será global, tanto en primera como en segunda convocatoria, y consistirá en un examen final (temas 1 a 10).

Los exámenes constarán de preguntas tipo test y ejercicios teórico-prácticos sobre valoración, registro y presentación de los hechos económicos incluidos en el programa.

Criterios de valoración
Los criterios de valoración tendrán en cuenta los siguientes aspectos: la exactitud en las respuestas dentro de las preguntas tipo test, la rigurosidad, el razonamiento correcto, claro y ordenado, el dominio de la terminología, así como el planteamiento y la exactitud en el resultado de los ejercicios prácticos.

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

4 - Educación de Calidad
8 - Trabajo Decente y Crecimiento Económico
10 - Reducción de las Desigualdades