Teaching Guides Query



Academic Year: 2024/25

460 - Master's in Gender Relations

68802 - Comtemporary feminist theories


Teaching Plan Information

Academic year:
2024/25
Subject:
68802 - Comtemporary feminist theories
Faculty / School:
108 - Facultad de Ciencias Sociales y del Trabajo
Degree:
460 - Master's in Gender Relations
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

This is a subject that belongs to the common module and is taught in the first semester. The objective is to provide students with the conceptual foundations of feminist thought through the critical analysis of relevant texts of contemporary feminism.

 

2. Learning results

1.- Capacity for reflection from a feminist perspective.

2.- Ability to formulate relevant questions from a feminist point of view.

3.- Ability to differentiate the fundamental concepts provided by the different feminist approaches.

4.- Aptitude for feminist works.

 

 

3. Syllabus

The thematic units of this subject are the following:

1. Genealogy and history of feminism.

2. Feminist movements and theories of the 19th and 20th centuries.

3. Feminisms of the 21st century.

 

 

4. Academic activities

The subject is taught by two areas of knowledge: Didactics of Language and Literature and Philosophy, dividing the hours proportionally between both of them.

Master class: 35 hours

Problem solving and case studies: 25 hours

Works: 24 hours

 

 

5. Assessment system

First call

Continuous assessment:

On an ongoing basis: through practices and participation in discussions. At the end of the subject, an individual work will be presented. It will consist of the analysis and critical reflection on one of the texts proposed by the teacher.

The overall evaluation: Final exam on the syllabus of the subject.

Second call 

The second call coincides with the global evaluation. Total or partial plagiarism in any of the evaluation tests will result in “fail” with the minimum grade of the complete test (exam, portfolio of activities, practices report, etc.) in that call. In addition, the faculty member responsible for the subject will submit a report to the dean of the centre in case other sanctioning measures are considered.

 

 

6. Sustainable Development Goals

4 - Quality Education
5 - Gender Equality


Curso Académico: 2024/25

460 - Máster Universitario en Relaciones de Género

68802 - Teorías feministas contemporáneas


Información del Plan Docente

Año académico:
2024/25
Asignatura:
68802 - Teorías feministas contemporáneas
Centro académico:
108 - Facultad de Ciencias Sociales y del Trabajo
Titulación:
460 - Máster Universitario en Relaciones de Género
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Se trata de una asignatura que pertenece al módulo común y se imparte en el primer semestre. El objetivo de la asignatura consiste en proporcionar al alumnado bases conceptuales del pensamiento feminista a través del análisis crítico de textos relevantes del feminismo contemporáneo. 

2. Resultados de aprendizaje

1.- Capacidad para la reflexión desde una perspectiva feminista.

2.- Habilidad para formular preguntas relevantes desde un punto de vista feminista.

3.- Facultad para diferenciar los conceptos fundamentales que aportan los distintos planteamientos feministas.

4.- Aptitud para la realización de trabajos feministas.

3. Programa de la asignatura

Las unidades temáticas de esta asignatura son las siguientes:

1. Genealogía e historia del feminismo.

2. Movimientos y teorías feministas de los siglos XIX y XX.

3. Feminismos del siglo XXI.

4. Actividades académicas

La asignatura está impartida por dos áreas de conocimiento, Didáctica de la Lengua y la Literatura y Filosofía, dividiéndose las horas de manera proporcional entre las dos áreas

Clase magistral: 35 horas

Resolución de problemas y casos: 25 horas

Trabajos: 24 horas

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria

La evaluación continua:

De forma continua: a través de las prácticas y la participación en los debates. Al finalizar la asignatura se presentará un trabajo individual que consistirá en el análisis y reflexión crítica sobre uno de los textos propuestos por el profesorado.

La evaluación global: Examen final sobre el temario del programa de la asignatura.

Segunda convocatoria L

a segunda convocatoria coincide con la evaluación global. El plagio total o parcial en cualquiera de las pruebas de evaluación dará lugar al suspenso con la mínima calificación de la prueba completa (examen, portafolio de actividades, informe de prácticas, etc.) en esa convocatoria. Además, el profesorado responsable de la asignatura elevará informe al decano del centro al respecto por si se consideraran otras medidas sancionadoras.

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

4 - Educación de Calidad
5 - Igualdad de Género