Teaching Guides Query



Academic Year: 2024/25

351 - Master's in Cultural Heritage Management

60913 - Master's Dissertation


Teaching Plan Information

Academic year:
2024/25
Subject:
60913 - Master's Dissertation
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
351 - Master's in Cultural Heritage Management
ECTS:
16.0
Year:
1
Semester:
Second term
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The Master's Final Project introduces students to the development of a cultural management project through the analysis of the environment, the design of a SWOT, the approach to objectives and activities for the activation of a heritage element,  as well as through their economic viability. 

2. Learning results

-To apply and integrate the knowledge and skills acquired in the subject to a real, viable, measurable and evaluable cultural heritage management project.

-To design, present and defend the project in an appropriate manner.

-To put this project into practice.

3. Syllabus

The descriptive report of the master's final report must have the following sections:

1.- Context of the project: background, purpose, analysis of the environment, managing organization and cross-sectional diagnosis.

2.- Definition of the content of the project: target audience, contents, objectives, strategies, activities and management model.

3.- Project production: planning, schedule, organization and human resources, infrastructure, communication, financing and budget.

4.- Evaluation process.

5.- Bibliographical references and webgraphy

4. Academic activities

1. Study, research and personal work: personal and individual preparation of a work on management of a heritage asset where the student must apply the knowledge and skills learned.

2. Individual tutoring (face-to-face in the teacher's office and on-line): Individualized guidance of the student's work and discussion of the approaches, questions and problems arising in its development. 3. Guidance and review of work tasks.

3. Writing and defence of the MFP: orientation and revision of the final draft of the work. 5. Preparation of the oral presentation before the board of examiners.

5. Assessment system

First call: Global test 100 %.

The students shall:

- present, within the legally established deadlines, a heritage asset management project. The minimum length of the project is 1000 words per credit..

 - publicly defend the project before a three-examiners board constituted according to the regulations. Students may use any technical resources they consider appropriate.

The defence consists of two parts: the student's presentation for a maximum of 15 minutes and the board's questions for the same amount of time, with a corresponding amount of time for answers, if applicable. The three members of the Board of Examiners will mark both the written work and the defence, and the arithmetic average will be used to calculate the relevant grade.. The director or co-director of the project will not be a part of the board under any circumstances.

Criteria for evaluation: quality of structure and contents, capacity to propose hypotheses and use appropriate methodologies, critical capacity, linguistic correction, quality of the oral presentation and, in general, achievement level of the competencies of the master.

 

Second Call: Identical to the first call.

6. Sustainable Development Goals

5 - Gender Equality
10 - Reduction of Inequalities


Curso Académico: 2024/25

351 - Máster Universitario en Gestión del patrimonio cultural

60913 - Trabajo fin de Máster


Información del Plan Docente

Año académico:
2024/25
Asignatura:
60913 - Trabajo fin de Máster
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
351 - Máster Universitario en Gestión del patrimonio cultural
Créditos:
16.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo cuatrimestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

El Trabajo Fin de Máster introduce al alumnado en la elaboración de un proyecto de gestión cultural a través del análisis del entorno, del diseño de un DAFO, del planteamiento de unos objetivos y de unas actividades para la activación de un elemento patrimonial. Así como mediante el análisis de su viabilidad económica. 

2. Resultados de aprendizaje

-Aplicar e integrar los conocimientos y habilidades adquiridos en el curso en un proyecto real y viable, mensurado y evaluable, de gestión del Patrimonio Cultural.

- Diseñar, presentar y defender de forma idónea dicho proyecto.

- Llevar dicho proyecto a la práctica.

 

3. Programa de la asignatura

La memoria descriptiva del trabajo de fin de máster estará integrada  por los siguientes apartados:

1.- Contexto del proyecto: Antecedentes, finalidad, análisis del entorno, organización gestora y diagnóstico transversal.

2.- Definición del contenido del proyecto: destinatarios, contenidos, objetivos, estrategias, actividades y modelo de gestión.

3.- Producción del proyecto: planificación, cronograma, organización y recursos humanos, infraestructuras, comunicación, financiación y presupuesto.

4.- Proceso de evaluación.

5.- Referencias bibliográficas y webgrafía.

4. Actividades académicas

1. Estudio, investigación y trabajo personal: Elaboración personal de un trabajo de gestión de un bien patrimonial donde, individualmente, el alumno tenga que aplicar los conocimientos y destrezas aprendidas.

2. Tutorización individual (presenciales en el despacho del profesorado y on-line): Orientación, individualizada del trabajo del estudiante y discusión de los planteamientos, cuestiones y problemáticas surgidos en el desarrollo del mismo. Labor de orientación y revisión de las tareas propias del trabajo.

3. Redacción y defensa del TFM: Orientación y revisión de la redacción final del trabajo. Preparación de la exposición oral ante el Tribunal de Evaluación.

5. Sistema de evaluación

1ª convocatoria: Prueba global 100 %

El estudiantado deberá:

- Presentar, en los plazos legalmente establecidos, un proyecto de gestión patrimonial. La extensión mínima del proyecto es de 1000 palabras por crédito.

 - Defender públicamente el proyecto ante un tribunal de tres miembros constituido según la normativa, en la que el estudiantado podrá hacer uso de los recursos técnicos que considere oportunos.

La defensa consta de dos partes: la exposición del alumnado durante un tiempo máximo de 15 minutos y las preguntas del tribunal durante un tiempo similar, con  el correspondiente turno de réplica, si así procediera. Los tres miembros del tribunal califican tanto el trabajo escrito como la defensa, y de la media aritmética se obtiene la calificación correspondiente. En ningún caso podrá formar parte del tribunal el director o codirector del trabajo.

Criterios para la valoración: calidad de su estructura y de sus contenidos, capacidad demostrada para plantear hipótesis y emplear las metodologías adecuadas, capacidad crítica, corrección lingüística, calidad de la exposición oral realizada y, en general, nivel de consecución de las competencias de la titulación.

 

2ª Convocatoria: Idéntica a la primera convocatoria.

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

5 - Igualdad de Género
10 - Reducción de las Desigualdades