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Academic Year: 2024/25

558 - Bachelor's Degree in Industrial Design and Product Development Engineering

25898 - Product Management


Teaching Plan Information

Academic year:
2024/25
Subject:
25898 - Product Management
Faculty / School:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Degree:
558 - Bachelor's Degree in Industrial Design and Product Development Engineering
ECTS:
6.0
Year:
4
Semester:
First semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

The subject aims to provide the theoretical and practical knowledge to carry out in an integrated way the management of innovation in the company, the development of its products and the creation of the brand.

 

2. Learning results

1. Design from strategic planning a plan for differentiation and launching the product to the market.

2. Develop product policy, design the company's product portfolio and manage the brand.

3. Be able to search for necessary, factual and relevant information from a variety of sources.

4. Be able to adequately present the work done.

5. Teamwork and personal leadership development.

3. Syllabus

PART I. STRATEGIC PRODUCT MANAGEMENT.

I.1 Innovation and Differentiation.

I.2 Product Portfolio and Policy.

PART II. BRAND MANAGEMENT.

II.1 Design, Brand Image and Cultural Reflections.

II.2 Advertising, Audiovisual Product, Public Competition and Corporate Social Responsibility in Advertising Campaigns.

4. Academic activities

The subject includes 6 ECTS organized according to:

- Lectures (1.2 ECTS): 30 hours.

- Practices (1.2 ECTS): 30 hours.

- Guided assignments (0.3 ECTS): 7.5 hours.

- Autonomous work (3 ECTS): 75 hours.

- Tutorials (0.2 ECTS): 5 hours.

- Assessment (0,1 ECTS): 2.5 hours.

5. Assessment system

5.1 Continuous assessment (two parts)

Test 1: Specific work on product management (50% of the final grade).

This may be proposed by the teacher or by the students, in the latter case requiring the pass of the first. This work must be defended in public before the end of the term.

Test 2: Continuous assessment (50% of the final grade).

This grade will be obtained from the resolution of small practical cases on real products of current world leading companies that will be solved individually or in groups mainly in class.

5.2. Overall assessment:

Following the regulations of the University of Zaragoza in this regard, in the subjects that have continuous or gradual evaluation assessment, a global assessment test will also be scheduled for those students who decide to opt for this second system.

6. Sustainable Development Goals

8 - Decent Work and Economic Growth
9 - Industry, Innovation and Infrastructure
12 - Responsible Production and Consumption


Curso Académico: 2024/25

558 - Graduado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto

25898 - Gestión de productos


Información del Plan Docente

Año académico:
2024/25
Asignatura:
25898 - Gestión de productos
Centro académico:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Titulación:
558 - Graduado en Ingeniería en Diseño Industrial y Desarrollo de Producto
Créditos:
6.0
Curso:
4
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura pretende aportar los conocimientos teóricos y prácticos para realizar de forma integrada la gestión de la innovación en la empresa, el desarrollo de sus productos y la creación de la marca.

 

2. Resultados de aprendizaje

1. Diseñar desde la planificación estratégica un plan de diferenciación y de lanzamiento del producto al mercado.

2. Elaborar la política de productos, diseñar la cartera de productos de la empresa y realizar la gestión de la marca.

3. Ser capaz de buscar la información necesaria, real y relevante de diversas fuentes.

4. Ser capaz de presentar adecuadamente el trabajo realizado.

5. Trabajar en equipo y desarrollar el liderazgo personal.

3. Programa de la asignatura

PARTE I. GESTIÓN ESTRATEGICA DEL PRODUCTO.

I.1 Innovación y Diferenciación.

I.2 Cartera y Política de Productos.

PARTE II. GESTIÓN DE LA MARCA.

II.1 Diseño, Imagen de Marca y Reflejos Culturales.

II.2 Publicidad, Producto Audiovisual, Concurso Público y Responsabilidad Social Empresarial en las Campañas Publicitarias.

4. Actividades académicas

El curso incluye 6 ECTS organizados de acuerdo con:

- Clase magistral (1.2 ECTS): 30 horas.

- Prácticas (1.2 ECTS): 30 horas.

- Tareas guiadas (0.3 ECTS): 7.5 horas.

- Trabajo autónomo (3 ECTS): 75 horas.

- Tutoriales (0.2 ECTS): 5 horas.

- Evaluación (0.1 ECTS): 2.5 horas.

5. Sistema de evaluación

5.1 Evaluación continua (dos partes)

Prueba 1ª: Trabajo específico de gestión de producto (50% de la nota final).

Este podrá ser propuesto por el profesor o por los alumnos, necesitando en este último caso el visto bueno del primero. Dicho trabajo deberá ser defendido en público antes de finalizar el curso.

Prueba 2ª: Evaluación continua (50% de la nota final).

Esta nota se obtendrá de la resolución de pequeños casos prácticos sobre productos reales de empresas líderes mundiales actuales que se resolverán de forma individual o en grupo fundamentalmente en clase.

 

5.2 Evaluación global

Siguiendo la normativa de la Universidad de Zaragoza al respecto, en las asignaturas que disponen de sistemas de evaluación continua o gradual, se programará además una prueba de evaluación global para aquellos estudiantes que decidan optar por este segundo sistema.

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

8 - Trabajo Decente y Crecimiento Económico
9 - Industria, Innovación e Infraestructura
12 - Producción y Consumo Responsables