Teaching Guides Query



Academic Year: 2024/25

268 - Degree in Information Management

25724 - Practicum


Teaching Plan Information

Academic year:
2024/25
Subject:
25724 - Practicum
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
268 - Degree in Information Management
ECTS:
12.0
Year:
4
Semester:
Annual
Subject type:
External Placements
Module:
---

1. General information

Its main goal is to integrate students in a learning context in a real environment related to professional practice . It should combine knowledge, reflection and action dealt with in the subjects studied in the degree. For this purpose, should initiate students in the specific tasks of the center in a work context environment; Facilitate students to reflect on the training contents and their application in the informative unit of their internship; Encourage observation and critical analysis in the informative unit of their internship; Encourage collaboration and teamworkactivities.

It is taken outside the classroom and all B.F. and O. subjects must be passed.

2. Learning results

- Know the professional activity by putting into practice the skills and abilities acquired throughout their academic training.

- Adapt and apply their knowledge to an information unit by observing its structure and operation.

- Develop an informed and critical attitude in the solution of problems that may arise.

- Diagnose different situations and take measures to solve them.

3. Syllabus

Due to the characteristics of the subject, there is no established program.

4. Academic activities

The learning process is based on:

- Presentation of the course by the grade coordination;

- Development of activities specifically designed by the receiving center;

- Drafting of a report.

The whole process will be supervised by the academic tutor.

5. Assessment system

FIRST CALL

Overall assessment system

MEMORANDUM and PRACTICE DIARY: 50% of the course grade.

REPORT: it is articulated in three axes: formal aspects, content and conclusions with a critical evaluation of the activity and of the experiences. It aims at an analysis and evaluative reflection of the student on his/her practices.

DIARY: facilitates the student's reflection and continuously and systematically lists and collects data on the internship period. Collects questions, ideas, opinions, problems and solutions adopted.

REPORT OF THE TUTOR OF THE INFORMATIVE UNIT: 40 % of the grade of the subject.

Report on the internship that the student has carried out.

Assessment:

- Adequacy to the goals of the Practicum; Quality, clarity, structure and rigor in the analysis and exposition of the content.

- Personal contribution to the content and execution of the plan.

- Organization of the information and formal presentation of the report.

- Involvement of the student in the center's activities.

- Skills and abilities demonstrated at the center.

- Attitudes and integration in the work group at the center.

- Responsibility, participation and initiative in the development of their professional activity.

ATTENDANCE AND PARTICIPATION IN TUTORIALS: 10% of the course grade.

SECOND CALL

Global assessment test: identical to that of the first call.

6. Sustainable Development Goals

4 - Quality Education
5 - Gender Equality
17 - Partnerships for the Goals


Curso Académico: 2024/25

268 - Graduado en Información y Documentación

25724 - Practicum


Información del Plan Docente

Año académico:
2024/25
Asignatura:
25724 - Practicum
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
268 - Graduado en Información y Documentación
Créditos:
12.0
Curso:
4
Periodo de impartición:
Anual
Clase de asignatura:
Prácticas externas
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Su objetivo principal es integrar al estudiantado en un contexto de aprendizaje en entorno real relacionado con la práctica profesional. Se debe aunar conocimientos, reflexión y acción tratados en las asignaturas cursadas en el Grado. Para ello se debe iniciar al estudiantado en las tareas específicas del centro en el entorno de un contexto laboral; Facilitar que el estudiantado reflexione sobre los contenidos formativos y su aplicación en la unidad informativa de sus prácticas; Fomentar la observación y el análisis crítico en la unidad informativa de sus prácticas; Fomentar las actividades de colaboración y de trabajo en equipo.

Se cursa fuera de las aulas y deben tener aprobadas todas las asignaturas de FB y O.

2. Resultados de aprendizaje

- Conocer la actividad profesional mediante la puesta en práctica de las habilidades y destrezas adquiridas a lo largo de su formación académica.
- Adaptar y aplicar sus conocimientos a una unidad de información, mediante la observación de su estructura y funcionamiento.
- Desarrollar una actitud fundamentada y crítica en la solución de los problemas que se puedan plantear.
- Diagnosticar diferentes situaciones y tomar las medidas para solucionar las situaciones planteadas.

3. Programa de la asignatura

Por las características de la asignatura no hay un programa establecido.

4. Actividades académicas

El proceso de aprendizaje se basa en:

- Presentación de la asignatura por la coordinación de Grado;

- Desarrollo de las actividades diseñadas específicamente por el centro receptor;

- Redacción de una memoria.

Todo el proceso será supervisado por el tutor académico.

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA

Sistema de evaluación global

MEMORIA y DIARIO DE PRÁCTICAS: 50% de la calificación de la asignatura.
MEMORIA: se articula en tres ejes: aspectos formales, contenido y conclusiones con una valoración crítica de la actividad y de las experiencias. Pretende un análisis y reflexión valorativa del/la estudiante sobre sus prácticas.
DIARIO: facilita la reflexión del/la estudiante y enumera y recoge datos de forma continuada y sistemática sobre el periodo de prácticas. Recoge preguntas, ideas, opiniones, problemas y soluciones adoptadas.

INFORME DEL TUTOR DE LA UNIDAD INFORMATIVA: 40 % de la calificación de la asignatura.
Informe sobre las prácticas que el/la estudiante ha llevado a cabo.

Valoración:
- Adecuación a los objetivos del Practicum; Calidad, claridad, estructura y rigor en el análisis y exposición del contenido.
- Aportación personal en el contenido y en la ejecución del plan.
- Organización de la información y presentación formal de memoria.
- Implicación del/la estudiante en las actividades del centro.
- Habilidades y destrezas mostradas en el centro.
- Actitudes e integración en el grupo de trabajo en el centro.
- La responsabilidad, participación e iniciativa en el desarrollo de su actividad profesional.

ASISTENCIA Y PARTICIPACIÓN EN LAS TUTORÍAS: 10% de la calificación de la asignatura.

SEGUNDA CONVOCATORIA
Prueba de evaluación global: idéntica a la de la primera convocatoria.

 

6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

4 - Educación de Calidad
5 - Igualdad de Género
17 - Alianzas para lograr los Objetivos