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Academic Year: 2024/25

268 - Degree in Information Management

25701 - Archive Organisation and Management


Teaching Plan Information

Academic year:
2024/25
Subject:
25701 - Archive Organisation and Management
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
268 - Degree in Information Management
ECTS:
9.0
Year:
1
Semester:
Second term
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The subject, of compulsory nature and 9 credits, aims to enable the student to understand the context of archives in order to acquire the skills to manage information in any public or private organization, regardless of its activity and information support.

 

 

2. Learning results

In order to pass this subject, the students shall demonstrate they has acquired the following results:

- Identifies and applies the fundamental terminology, theoretical principles, methodologies and practical procedures of records management and archives administration.

- Identifies the structure and functions of organizations to determine their document production processes.

- Applies the technical processes of identification, valuation and selection of documents created by the organizations to determine the processes of transfer, conservation, access or elimination of documentary units.

- Applies the relevant legal regulations to access the documents and the information they contain.

- Evaluates the quality of an information management system.

- Identifies the professional challenges and opportunities presented by e-Government and electronic document management.

3. Syllabus

Block 1. Archiving and document management

Block 2. Files, documents and media

Block 3. Information management / Document processing

Block 4. Legal environment and technical regulations for archives

4. Academic activities

The learning process that has been designed for this subject is based on the following: classroom with computers to carry out activities and access for all students to the ADD with all the necessary materials: Program, bibliography, resources, scripts of theoretical classes, etc.

The program offered to the student to help him/her achieve the expected results includes the following activities: - Content development through lectures.

- Reading and study of manuals, guidelines and standards.

- Carrying out exercises on practical cases.

- Visits to archives.

- Preparation of academic papers.

5. Assessment system

FIRST CALL

Continuous assessment: It consists of the following tests:

1. Questionnaire: Questions on the theoretical and practical contents of the subject. It will have a duration of 1 hour. The value of the test is 50% of the final grade.

2. Case study: Analysis questions on the collection, organization, management and access actions to be carried out in a documentary collection . It will last 2 hours. The value of the test is 50% of the final grade.

Overall assessment system

Same as the continuous evaluation of the first call.

SECOND CALL

Global assessment test: identical to that of the first call.

Assessment criteria for both tests: quality and relevance of the answers, analytical skills, adequacy to international standards and national legislation, accuracy in the use of terminology and clarity of exposition.

No test will be averaged if it has not obtained at least 30% of the test grade.

6. Sustainable Development Goals

4 - Quality Education
5 - Gender Equality
17 - Partnerships for the Goals


Curso Académico: 2024/25

268 - Graduado en Información y Documentación

25701 - Organización y gestión de archivos


Información del Plan Docente

Año académico:
2024/25
Asignatura:
25701 - Organización y gestión de archivos
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
268 - Graduado en Información y Documentación
Créditos:
9.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Segundo cuatrimestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura, de carácter obligatorio y 9 créditos, tiene el objetivo de capacitar al estudiante a comprender el
contexto de los archivos para después adquirir las competencias para gestionar la información en cualquier organización
pública o privada, independientemente de su actividad y soporte de la información.


2. Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar los siguientes resultados:
- Identifica y aplica la terminología, los principios teóricos, las metodologías y los procedimientos prácticos fundamentales
sobre la gestión de documentos y la administración de archivos.
- Identifica la estructura y las funciones de las organizaciones para determinar sus procesos de producción documental.
- Aplica los procesos técnicos de identificación, valoración y selección de documentos creados por las organizaciones para
determinar los procesos de transferencia, conservación, acceso o eliminación de unidades documentales.
- Aplica la normativa legal pertinente para acceder a los documentos y a la información que contienen.
- Evalúa la calidad de un sistema de gestión de de la información.
- Identifica los retos y las oportunidades profesionales que presenta la Administración electrónica y la gestión de documentos electrónicos.

3. Programa de la asignatura

Bloque 1. La archivística y la gestión documental
Bloque 2. Archivos, documentos y soportes
Bloque 3. Gestión de la información /Tratamiento documental
Bloque 4. Entorno legal y normativa técnica de los archivos.

4. Actividades académicas

El proceso de aprendizaje que se ha diseñado para esta asignatura se basa en lo siguiente: aula con ordenadores para realizar actividades y acceso de todo los alumnos al ADD con todos los materiales necesarios: Programa, bibliografía, recursos, guiones de clases teóricas etc.
El programa que se ofrece al estudiante para ayudarle a lograr los resultados previstos comprende las siguientes actividades:
- Desarrollo de contenidos mediante clases magistrales.
- Lectura y estudio de manuales, directrices y normas.
- Realización de ejercicios sobre casos prácticos.
- Visitas a archivos.
- Elaboración de trabajos académicos.

5. Sistema de evaluación

PRIMERA CONVOCATORIA
Evaluación continua: Consta de las siguientes pruebas:
1. Cuestionario: Preguntas sobre los contenidos teóricos y prácticos de la asignatura. Tendrá una duración de 1 hora. El valor de la prueba es del 50% de la calificación final.
2. Estudio de caso: Preguntas de análisis sobre las acciones de reunión, organización, gestión y acceso a realizar en un fondo documental. Tendrá una duración de 2 horas. El valor de la prueba es del 50% de la calificación final.

Sistema evaluación global
Igual que la evaluación continua de la primera convocatoria.

SEGUNDA CONVOCATORIA
Prueba de evaluación global: idéntica a la de la primera convocatoria.

Criterios de evaluación para ambas pruebas: calidad y pertinencia de las respuestas, capacidad de análisis, adecuación a la normativa internacional y a la legislación nacional, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva.
No se promediará ninguna prueba si no ha obtenido al menos un 30% de la calificación de la misma.





6. Objetivos de Desarrollo Sostenible

4 - Educación de Calidad
5 - Igualdad de Género
17 - Alianzas para lograr los Objetivos