Teaching Guides Query



Academic Year: 2023/24

29110 - Tourism: Psycho-Sociology


Teaching Plan Information

Academic year:
2023/24
Subject:
29110 - Tourism: Psycho-Sociology
Faculty / School:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Degree:
445 - Degree in Tourism
616 - Degree in Tourism
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Basic Education
Module:
---

1. General information

The subject and its expected results respond to the following approaches and goals:

Introductionto the sociological dimensions of the tourism phenomenon, especially the social dimensions of tourist behaviour and the social consequences of this phenomenon on both tourists and host societies .

This is a subject within the "Basic Training" of the degree course and in the first year so that the student understands the great scope of an activity without parallel in the history of mankind, with multiple repercussions and responsible for profound and complex social changes: tourism.

These approaches and goals are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations 2030 Agenda: goal 16: peace, justice and strong institutions

2. Learning results

a) Analyze the origins of tourism in western countries, its relationship with leisure and its international dimension.

b) Study the conceptual development of the social studies of tourism and leisure.

c) Know the multiculturality that it presents in the present societies e) Understand the impacts of tourism and its social problems

f) Determine the risks of tourism in leisure societies.

g) Learn the basic concepts and methods of sociology

h) Learn how to historically situate the phenomenon of modern tourism leisure

i) Learn to detect (and become aware of) differences in tourism behavior according to sociological variables j) Learn to detect (and become aware of) the social impacts of tourism

3. Syllabus

UNIT 1. Object and método of Sociology.

UNIT 2. Work, leisure and tourism from a historical perspective.

UNIT 3. Conformación historicalconformationof mass tourism: socioeconomic and cultural components.

UNIT 4. Economic, social and culturaltransformationsin the mature capitalism: differentiated tourism products.

UNIT 5. Tourist motivationśsticas.

UNIT 6. Tourism and Global Society. Tourism impacts

UNIT 7. The particularities of tourism as asocioeconomicalactivityof services.

UNIT 8. The future of tourism: Social Networks and Tourism

4. Academic activities

Attendance to theoretical classes: 45 hours.

Attendance to practical classes: 15 hours.

Attendance to tutorials: 23 hours.

Preparation of theoretical classes: 30 hours.

Conducting examinations: 7 hours.

Preparation of practical classes: 15 hours.

Attendance at various activities (seminars, conferences, company visits): 15 hours.

5. Assessment system

CONTINUOUSASSESSMENT: Knowledge will be assessed through objective tests. In order to be eligible for this type of assessment, active student participation in the classroom is essential. 

AND EXTRAORDINARY CALL: Knowledge will be assessed through objective tests.


Curso Académico: 2023/24

29110 - Sociología del turismo


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
29110 - Sociología del turismo
Centro académico:
177 - Escuela Universitaria de Turismo
Titulación:
445 - Graduado en Turismo
616 - Graduado en Turismo
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Sociología

1. Información básica de la asignatura

La asignatura y sus resultados previstos responden a los siguientes planteamientos y objetivos:

Introducción a las dimensiones sociológicas del fenómeno turístico, sobre todo, atendiendo a las dimensiones sociales del comportamiento turístico y a las consecuencias sociales de dicho fenómeno tanto en los turistas como en las sociedades receptoras.

Se trata de una asignatura dentro de la "Formación Básica" de la carrera y en el primer curso para que el alumno comprenda el gran alcance de una actividad sin parangón en la historia del hombre, de múltiples repercusiones y responsable de profundos y complejos cambios sociales: el turismo.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas: objetivo 16: paz, justicia e instituciones sólidas

 

 

2. Resultados de aprendizaje

a) Analizar los orígenes del turismo en los países occidentales, su relación con el ocio y la dimensión internacional.
b) Estudiar el desarrollo conceptual de los estudios sociales del turismo y del ocio.
c) Conocer la multiculturalidad que presenta en las sociedades actuales
e) Comprender los impactos del turismo y sus problemas sociales
f) Determinar los riesgos del turismo en las sociedades del ocio.
g) Aprender los conceptos y métodos básicos de la Sociología
h) Aprender a situar históricamente el fenómeno del ocio turístico moderno
i) Aprender a detectar (y sensibilizarse con) las diferencias en el comportamiento turístico según variables sociológicas
j) Aprender a detectar (y sensibilizarse con) los impactos sociales del turismo

3. Programa de la asignatura

TEMA 1. Objeto y método de la Sociología.

TEMA 2. Trabajo, ocio y turismo desde una perspectiva histórica.

TEMA 3. Conformación histórica del turismo de masas: componentes socioeconómicos y culturales.

TEMA 4. Transformaciones económicas, sociales y culturales en el capitalismo maduro: los productos turísticos diferenciados.

TEMA 5. Las motivaciones turísticas.

TEMA 6. Turismo y Sociedad Global. Impactos del turismo

TEMA 7. Las particularidades del turismo como actividad socioeconómica de servicios.

TEMA 8. El futuro del turismo: Redes Sociales y Turismo

4. Actividades académicas

Asistencia a clases teóricas: 45 horas.

Asistencia a clases prácticas: 15 horas.

Asistencia a tutorías: 23 horas.

Preparación clases teóricas: 30 horas.

Realización de exámenes: 7 horas.

Preparación de clases prácticas: 15 horas.

Asistencia a actividades diversas (seminarios, jornadas, visitas a empresas): 15 horas.

5. Sistema de evaluación

EVALUACIÓN CONTINUA: El conocimiento se evaluará a través de pruebas objetivas. Para poder optar a este tipo de evaluación es imprescindible la participación activa del estudiante en el aula. 

GLOBAL Y CONVOCATORIA EXTRAORDINARIA: El conocimiento se evaluará a través de pruebas objetivas.