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Academic Year: 2023/24

424 - Bachelor's Degree in Mechatronic Engineering

28840 - Advanced Computer Science


Teaching Plan Information

Academic year:
2023/24
Subject:
28840 - Advanced Computer Science
Faculty / School:
175 - Escuela Universitaria Politécnica de La Almunia
Degree:
424 - Bachelor's Degree in Mechatronic Engineering
ECTS:
4.0
Year:
4
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

The general objective of this subject is that the student acquires the knowledge and skills of advanced computing, associated with mechatronics.

In addition, the student will be trained in the use, installation and programming of embedded devices, the operating systems they use and will be given an idea of the fields in which these devices can be applied.

These approaches and objectives are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030( https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/ ), so that the acquisition of the learning results of the subject provides training and competence to contribute to some extent to the achievement of target 8.b of goal 8 and target 9.c of goal 9.

2. Learning results

  • Identify and evaluate fundamental criteria for the design of computer systems.
  • To know how to select components and elements suitable for the application.
  • Implement real-time information processing systems.
  • Acquire fundamentals of operating systems, communications and hardware.

3. Syllabus

1. Theoretical contents.

  • Operating systems.
  • Object-oriented programming.
  • Introduction to concurrency and real time.
  • Databases.

2. Practical contents.

  • You learn the installation, configuration and use of operating systems.
  • You learn programming with object-oriented languages.
  • You learn the installation, configuration and use of complementary computer tools for the creation of a program.

4. Academic activities

Theory classes: 15 hours. The theoretical concepts of the subject are explained and illustrative examples are shown to support the theory when necessary.

Practical classes: 15 hours. Problems and case studies are carried out in addition to the theoretical concepts.

Laboratory sessions: 10 hours. Tutored by the teacher.

Study and understanding of the theory: 20 hours

Understanding and assimilation of the problems: 20 hours

Elaboration of the work: 20 hours

5. Assessment system

The subject will be evaluated only in the global assessment modality by means of the following activities:

  • Operating Systems Paper 1 (25% of the grade). It will consist of the completion of a short paper, which will demonstrate the use of the operating system under study.
  • Programming Paper 2 (50% of the grade). It will consist of the realization of a small program, applying the knowledge and tools seen in class.
  • Database Paper 3 (25% of the grade). It will consist of the design of data tables and code that performs the following tasks various operations with the data.

All tests are individual and mandatory. The correctness and quality of the results will be valued, as well as the approach, management and correct development.


Curso Académico: 2023/24

424 - Graduado en Ingeniería Mecatrónica

28840 - Informática avanzada


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
28840 - Informática avanzada
Centro académico:
175 - Escuela Universitaria Politécnica de La Almunia
Titulación:
424 - Graduado en Ingeniería Mecatrónica
Créditos:
4.0
Curso:
4
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

El objetivo general de esta asignatura es, que el estudiante adquiera los conocimientos y habilidades de informática
avanzada, asociados a la mecatrónica.

Además, se formará al alumno en el uso, instalación y programación de dispositivos empotrados, los sistemas operativos
que utilizan y se le dará una idea de los campos en los que se pueden aplicar dichos dispositivos.

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda
2030 de Naciones Unidas( https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/ ), de tal manera que la adquisición de los
resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida al
logro de la meta 8.b del objetivo 8 y de la meta 9.c del objetivo 9.

2. Resultados de aprendizaje

  • Identificar y evaluar criterios fundamentales para el diseño de sistemas informáticos.
  • Saber seleccionar componentes y elementos adecuados a la aplicación.
  • Implementar sistemas de tratamiento de información en tiempo real.
  • Adquirir fundamentos de sistemas operativos, comunicaciones y hardware.

3. Programa de la asignatura

1. Contenidos teóricos.

  • Sistemas operativos.
  • Programación orientada a objetos.
  • Introducción a la concurrencia y tiempo real.
  • Bases de datos.

2. Contenidos prácticos.

  • Se aprende la instalación, configuración y uso de sistemas operativos.
  • Se aprende programación con lenguajes de orientación a objetos.
  • Se aprende la instalación, configuración y uso de herramientas informáticas complementarias, para la creación de
    un programa.

4. Actividades académicas

Clases de teoría: 15 horas. Se explican los conceptos teóricos de la asignatura y se muestran ejemplos ilustrativos
como soporte de la teoría cuando sea necesario.

Clases prácticas: 15 horas. Se llevan a cabo problemas y casos prácticos, de manera complementaria a los conceptos
teóricos.

Sesiones de laboratorio: 10 horas. Tuteladas por el profesor.

Estudio y comprensión de la teoría: 20 horas

Comprensión y asimilación de los problemas: 20 horas

Elaboración de los trabajos: 20 horas

5. Sistema de evaluación

La asignatura se evaluará solo en la modalidad de evaluación global mediante las siguientes actividades:

  • Trabajo 1 de Sistemas Operativos (25% de la nota). Consistirá en la realización de un pequeño trabajo, que demuestre la utilización
    eficiente del sistema operativo estudiado.
  • Trabajo 2 de Programación (50% de la nota). Consistirá en la realización de un pequeño programa, aplicando los conocimientos y
    herramientas vistos en clase.
  • Trabajo 3 de Bases de Datos (25% de la nota). Consistirá en la realización de un diseño de tablas de datos y código que realice
    diversas operaciones con los datos.

Todas las pruebas son de realización individual y obligatoria. Se valorará la corrección y calidad de los resultados así como el
planteamiento, gestión y correcto desarrollo.