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Academic Year: 2023/24

25549 - Greek and Roman Philosophy


Teaching Plan Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25549 - Greek and Roman Philosophy
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
269 - Degree in Philosophy
587 - Degree in Philosophy
ECTS:
6.0
Year:
587 - Degree in Philosophy: 3
587 - Degree in Philosophy: 2
269 - Degree in Philosophy: 3
587 - Degree in Philosophy: 4
269 - Degree in Philosophy: 4
269 - Degree in Philosophy: 2
Semester:
Second semester
Subject type:
Optional
Module:
---

1. General information

In "Hellenistic and Roman Philosophy" (elective in the Degree in Philosophy), students are expected to acquire general knowledge about the main philosophical schools of the Hellenistic period of Ancient Greece, and also about the importance that some of these schools had as philosophical currents in Roman thought. In the distribution of contents we have tried to avoid the typical cataloguing by schools, adopting a thematic approach to certain common issues in Hellenistic thought that can be addressed from the different positions of these schools.

These approaches and objectives are aligned with the following Sustainable Development Goals (SDGs) : Goals 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16.

2. Learning results

To know the circumstances of intellectual, social and scientific nature in which the Hellenistic and Roman philosophical reflection develops.

To identify the specific features of Hellenistic and Roman philosophy as compared to that of the classical period.

To interpret and understand the texts of the philosophers of Hellenistic and imperial antiquity in the light of the process of the constitution of philosophy.

To apply this knowledge to current cultural debates.

3. Syllabus

1. Towards a consistent concept of "Hellenism"

2. “Political" issues: from polis to megalopolis

3. “Ethical" issues: eudaimonia, hedoné, ataraxia, apátheia

4. “Physical" issues: from Aristotle to Marcus Aurelius

4. Academic activities

  • Theoretical classes.
  • Practical classes.
  • Work and personal study.
  • Assessment tests or activities

5. Assessment system

Global assessment test (to be held on the date set in the academic calendar) 

Final evaluation by means of a written exam (100% of the grade). The exam will consist of the development of a topic formulated from the contents of the theoretical presentations and the reading exercises. The test will assess both the degree of assimilation of the contents and the clarity, conceptual precision and argumentative capacity. The exam will be held on the date officially set by the Faculty.

CRITERIA FOR THE ASSESSMENT TEST Knowledge of the topics of the subject, correct written expression (without spelling mistakes) and linguistic maturity, the ability to synthesize and present the information in an orderly manner, the ability to reflect critically on the subject matter will be assessed.

Second call 

The characteristics of the first call are maintained


Curso Académico: 2023/24

25549 - Filosofía helenística y romana


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25549 - Filosofía helenística y romana
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
269 - Graduado en Filosofía
587 - Graduado en Filosofía
Créditos:
6.0
Curso:
269 - Graduado en Filosofía: 2
269 - Graduado en Filosofía: 3
269 - Graduado en Filosofía: 4
587 - Graduado en Filosofía: 2
587 - Graduado en Filosofía: 3
587 - Graduado en Filosofía: 4
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Optativa
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

En “Filosofía Helenística y Romana” (asignatura optativa del Grado de Filosofía) se pretende que el alumnado adquiera unos conocimientos generales sobre las principales escuelas filosóficas del periodo Helenístico de la Antigua Grecia, y también sobre la trascendencia que algunas de estas escuelas tuvieron como corrientes filosóficas en el pensamiento romano. Ahora bien, en la distribución de contenidos se ha procurado huir de la típica catalogación por escuelas, adoptando un enfoque temático de ciertas cuestiones comunes en el pensamiento helenístico que pueden ser abordadas desde las diferentes posiciones de estas escuelas. 

Estos planteamientos y objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) : Objetivo 4, 5, 10, 11, 12, 13, 16.

2. Resultados de aprendizaje

Conocimiento de las circunstancias de naturaleza intelectual, social y científica en el que se desarrolla la reflexión filosófica helenística y romana.

Identificar en la filosofía helenística y romana sus rasgos específicos frente a la del periodo clásico.

Interpretar y comprender los textos de los filósofos de la Antigüedad helenística e imperial a la luz del proceso de constitución de la Filosofía.

Aplicar estos conocimientos a los debates culturales del presente

3. Programa de la asignatura

1. Hacia un concepto consistente de “helenismo”

2. Cuestiones “políticas”: de pólis a megalópolis

3. Cuestiones “éticas”: eudaimonía, hedoné, ataraxía, apátheia

4. Cuestiones “físicas”: de Aristóteles a Marco Aurelio

4. Actividades académicas

  • Clases teóricas.
  • Clases prácticas.
  • Trabajo y estudio personal.
  • Pruebas o actividades de evaluación. 

5. Sistema de evaluación

Prueba de evaluación global (a realizar en la fecha fijada en el calendario académico) 

Evaluación final mediante la realización de un examen escrito (100% de la nota). El examen consistirá en el desarrollo de un tema formulado a partir de los contenidos de las exposiciones teóricas y los ejercicios de lectura. La prueba valorará tanto el grado de asimilación de los contenidos como la claridad, la precisión conceptual y la capacidad argumentativa. El examen se realizará en la fecha fijada oficialmente por la Facultad.

 

CRITERIOS PARA LA VALORACIÓN DE LA PRUEBA: Se valorará el conocimiento de la materia del curso, la capacidad de expresión escrita (sin faltas de ortografía) y la madurez lingüística, la capacidad de síntesis y exposición ordenada de la información, la capacidad de reflexión crítica sobre la materia del curso. 

Segunda convocatoria 

Se mantienen las características de la primera convocatoria