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Year : 2019/2020

26606 - Psicología del desarrollo


Syllabus Information

Año académico:
2019/20
Asignatura:
26606 - Psicología del desarrollo
Centro académico:
107 - Facultad de Educación
202 - Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación
301 - Facultad de Ciencias Sociales y Humanas
Titulación:
298 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria
299 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria
300 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria
Créditos:
6.0
Curso:
298 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria: 1
299 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria: 1
300 - Graduado en Magisterio en Educación Primaria: 1
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
Formación básica
Materia:
Psicología

1.Información Básica

1.1.Objetivos de la asignatura

La asignatura y sus resultados previstos responden a los siguientes planteamientos y objetivos:

La asignatura de Psicología del Desarrollo forma parte de la formación básica del futuro maestro/a y se encuentra ubicada en el segundo cuatrimestre del primer curso de esta titulación. La asignatura pretende que el alumno conozca las características generales de la etapa de 6 a 12 años en la que va a impartir docencia, por lo que deberá conocer con precisión las distintas áreas en la que se describe el desarrollo psicológico de esta etapa, los hitos evolutivos más relevantes de la misma así como las explicaciones que la psicología ha ofrecido sobre los cambios, de tal manera que se pueda ubicar en los mismos el papel que tiene la escuela, la familia o los iguales.

 

1.2.Contexto y sentido de la asignatura en la titulación

El objetivo final de la formación de maestro es poder diseñar los procesos de enseñanza-aprendizaje que se dan en la escuela, llevarlos a la práctica en un contexto multicultural y con niños con diferentes ritmos de aprendizaje y tutorizar a las familias para que contribuyan al desarrollo integral del alumnado. Para desarrollar esta labor, el maestro cuenta con una formación básica que incluye, por un lado, el conocimiento del contexto educativo y familiar y que se concreta en las materias de Procesos y Contextos Básicos y de Sociedad Familia y Escuela. A estos elementos se une la fundamentación psicológica de los procesos de aprendizaje, que se acompaña de la formación que proporciona la Psicología del Desarrollo, y que permite, conjuntamente, promover un aprendizaje adaptado al nivel de los alumnos, atender a todas las áreas del desarrollo, generar recursos pedagógicos derivados de las características de cada etapa e incorporar la perspectiva de la atención a la diversidad.

 

1.3.Recomendaciones para cursar la asignatura

  • Al tratarse de una asignatura de primer curso no tiene especiales recomendaciones. Los estudiantes que hayan cursado Psicología de la Educación en el cuatrimestre anterior estarán familiarizados con algunos conceptos de psicología, que en esta asignatura se ampliarán a la perspectiva del desarrollo psicológico.
  • El grupo 1 de la asignatura en la Facultad de Educación se impartirá en inglés. Es recomendable disponer de un nivel B1 en inglés para el seguimiento adecuado de la asignatura en dicha lengua.

2.Competencias y resultados de aprendizaje

2.1.Competencias

Al superar la asignatura, el estudiante será más competente para...

(CE 1) Comprender los procesos de aprendizaje relativos al periodo 6-12 años en el contexto familiar, social y escolar.

(CE 2) Conocer las características de estos estudiantes, así como las características de sus contextos motivacionales y sociales.

(CE 3) Dominar los conocimientos necesarios para comprender el desarrollo de la personalidad de estos estudiantes e identificar disfunciones.

(CE 6) Identificar y planificar la resolución de situaciones educativas que afectan a estudiantes con diferentes capacidades y distintos ritmos de aprendizaje.

2.2.Resultados de aprendizaje

El estudiante, para superar esta asignatura, deberá demostrar los siguientes resultados...

1. Describe el comportamiento infantil desde los 0-12 años en sus diferentes áreas: física, sensorio-motriz, cognitiva, lingüística, social, emocional y personal.

2. Identifica distintos ritmos de desarrollo en áreas específicas: sensorio-motriz, cognitiva, lingüística, social, emocional y personal.

3. Predice cómo será el desarrollo psicológico para un caso concreto a partir de las teorías generales y de la información proporcionada.

4. Valora el grado de normalidad o problemática en el desarrollo en casos concretos.

5. Relaciona la actuación de distintos agentes, familia, escuela  iguales, con el proceso de optimización del desarrollo.

2.3.Importancia de los resultados de aprendizaje

Este bloque de formación básica es fundamental para ubicar la actuación del maestro. Este bloque proporciona las bases conceptuales para comprender las características del alumnado y tener una visión integral del mismo. Resulta imprescindible desde la perspectiva de las competencias a desarrollar en la escuela, que requieren conocimientos cognitivos y lingüísticos, pero también sociales y personales. Así, los conocimientos sobre el desarrollo serán imprescindibles para abordar diversos contenidos curriculares, sin olvidar el papel que en el desarrollo tiene el área psicomotora o la lingüística. Por otra parte, el conocimiento sobre el desarrollo social, emocional y personal será imprescindible para construir el saber ser. En resumen, el conocimiento del desarrollo permitirá al docente abordar las didácticas específicas desde diversas áreas y relacionar su actuación y la del sistema educativo con  la optimización del desarrollo del niño.

3.Evaluación

3.1.Tipo de pruebas y su valor sobre la nota final y criterios de evaluación para cada prueba

El estudiante deberá demostrar que ha alcanzado los resultados de aprendizaje previstos mediante las siguientes actividades de evaluacion

La evaluación del estudiante será mixta, con actividades evaluables durante el período de docencia y una prueba final.  Dado el contexto de grupos amplios en los que se va a realizar la docencia, esta evaluación tendrá el formato de calificaciones en grupo y del trabajo personal en seminarios, además de una autoevaluación mantenida a lo largo del proceso. Se mantiene una prueba final que pretenderá dar cuenta de los logros individuales alcanzados. 

Actividades evaluables desarrolladas durante la docencia reglada: 

1. Informes grupales de resolución de casos y otros materiales en distinto soporte (casos, vídeos o informes de investigación) que ofrezcan muestras del desarrollo de 0-12 años. Se realizarán de dos a cinco informes de tareas, que a su vez se podrán complementar con tareas paralelas de corrección por pares de los casos de otros compañeros y realizar al menos una observación no sistemática en un contexto natural.

La realización de estas tareas conlleva la exposición pública y debate con iguales por parte de un portavoz grupal de los aspectos más relevantes de los casos, materiales u observaciones realizadas. De dos a cinco a lo largo del curso que corresponden con las tareas grupales, lo que conlleva que cada alumno pueda realizar una o dos intervenciones de este tipo.

2. Autoevaluaciones individuales y grupales acerca del funcionamiento y organización de trabajo en grupo y de los aprendizajes alcanzados. Su número estará relacionado con el número de casos resueltos en el primer apartado. Los formatos que pueden incorporar son ensayos ocuestionarios de ítems cerrados.

3. Evaluación final. Prueba individual final escrita basada en preguntas tipo test, de desarrollo, casos o textos breves. Incluida en la planificación de pruebas finales del centro.

Criterios de evaluación

Los criterios y niveles de exigencia a utilizar en la calificación de las actividades de evaluación son los siguientes:

I Actividades evaluables desarrolladas durante la docencia reglada:

1. Informes grupales de resolución de casos y otros materiales en distinto soporte

Una resolución adecuada de estas tareas requiere:

- Que el alumno haya identificado el tema del caso o del material del que se trate.

- Que use los conocimientos teóricos expuestos por el profesor o incluidos en las lecturas básicas para responder a las preguntas concretas que se le plantean.

-  Que haya detectado la necesidad de ampliar información sobre el tema de manera autónoma buscando y seleccionando aquella que pueda ser relevante.

- Que muestre al menos un nivel de comprensión funcional (taxonomía de Biggs) de los contenidos tratados.

- Que haya elaborado un informe escrito atendiendo a unos criterios de calidad mínimo en el mismo, estableciendo una secuenciación adecuada de ideas, expuestas de manera clara y ordenada, diferenciando los datos, las aportaciones teóricas y las valoraciones personales, todo ello con un lenguaje comprensible y que cumpla las normas de ortografía.

La realización de estas tareas conlleva la exposición pública y debate con iguales cuya resolución adecuada requiere:

- Exponer delante de un grupo de compañeros y del profesor las ideas más relevantes de un caso, material o discusión grupal.

- Comentar las ideas expuestas por otros compañeros ampliando sus aportaciones, ejemplificando o relativizando las mismas.

2. Autoevaluaciones individuales y grupales

Una resolución adecuada de este tipo de tarea requiere:

- Que el alumno reflexione y pueda escribir lo que sabe de cada tema o tarea, lo que ha aprendido y las dudas que le han surgido durante el proceso así como el proceso individual y grupal seguido durante el aprendizaje.

3. Evaluación final

La resolución adecuada de la prueba individual final escrita requiere:

- Que el alumno use la terminología psicológica para describir el comportamiento.

- Que el alumno conozca al menos en un nivel funcional (Biggs) las teorías psicológicas del desarrollo y los hitos evolutivos más relevantes del desarrollo social, socio-cognitiva, moral, emocional y personal.

- Que sea capaz de describir y realizar comparaciones entre diferentes edades identificando los comportamientos definitorios de las distintas áreas del desarrollo psicológico.

- Que analice situaciones concretas identificando las conductas concretas que aparecen, la edad de los implicados, los agentes  implicados y las teorías que explican su desarrollo.

- Que todo ello lo pueda hacer de una manera organizada y ordenada, generando un texto claro y comprensible, cumpliendo las normas ortográficas.

II Actividad de Evaluación global 

Una resolución adecuada requiere:

-  Que el alumno haya identificado el tema del caso o del material del que se trate.

- Que el alumno use la terminología psicológica para describir el comportamiento.

- Que el alumno use los conocimientos teóricos expuestos por el profesor o incluidos en las lecturas básicas.

- Que el alumno conozca al menos en un nivel funcional (Biggs) las teorías psicológicas del desarrollo y los hitos evolutivos más relevantes del desarrollo social, socio-cognitiva, moral, emocional y personal, así como otros contenidos tratados.

- Que sea capaz de describir y realizar comparaciones entre diferentes niños y edades identificando los comportamientos definitorios de las distintas áreas del desarrollo psicológico.

- Que analice situaciones concretas identificando las conductas concretas que aparecen, la edad de los implicados, los agentes  implicados y las teorías que explican su desarrollo.

- Que su redacción o respuestas presenten una secuenciación adecuada de ideas, expuestas de manera clara y ordenada, diferenciando los datos, las aportaciones teóricas y las valoraciones personales, todo ello con un lenguaje comprensible y que cumpla las normas ortográficas.

- Que haya elaborado un informe escrito atendiendo a unos criterios de calidad mínimos en el mismo, estableciendo una secuenciación adecuada de ideas, expuestas de manera clara y ordenada, diferenciando los datos, las aportaciones teóricas y las valoraciones personales, todo ello con un lenguaje claro, comprensible y cumpliendo las normas ortográficas.

Criterios de calificación y requisitos para aprobar la asignatura

En cuanto a la calificación final, está vendrá dada por suma de las pruebas realizadas a lo largo del curso. Cada una de las pruebas será calificada de 0-10 y ponderada acorde con el siguiente cuadro:

Actividades evaluables en periodo docente  40%

Prueba Final

 60%
Total  100%

 

 En cualquier caso, será preciso superar la prueba final para obtener la calificación del aprobado en la materia.

Prueba global y segunda convocatoria

Los alumnos que no hayan completado o realizado las actividades evaluables realizadas a lo largo del curso y que tienen un peso importante en la calificación, serán calificados, acorde a la normativa de evaluación establecida por la Universidad de Zaragoza, en un prueba única de evaluación final a celebrar en las fechas oficiales establecidas por el centro. Esta prueba única, escrita, incorporará tanto elementos teóricos como aplicados, de tal manera que en su conjunto permitan constatar el logro de competencias similares a las de los estudiantes que han seguido el formato anterior.

Quinta y sexta convocatoria

Los estudiantes de 5ª y 6ª convocatoria serán evaluados con el mismo sistema de evaluación que el resto de los alumnos. En cualquier caso para desarrollar la docencia de esta asignatura y acreditar el logro de las competencias de la misma el alumno/a podrá optar por cualquiera de estas dos opciones:

  1. Seguir la docencia en el grupo-clase en la que se encuentre matriculado siendo el tribunal el encargado de seguir su proceso de evaluación.
  2. Concretar con el tribunal el tipo de evaluación a realizar (global o actividades evaluables a lo largo del curso y prueba final) y el desarrollo concreto de cada condición.

4.Metodología, actividades de aprendizaje, programa y recursos

4.1.Presentación metodológica general

El proceso de aprendizaje que se ha diseñado para esta asignatura se basa en lo siguiente:

Esta asignatura está organizada de tal manera que se combinen las actividades en gran grupo con las de grupos más reducidos. En el primer caso se expondrán de manera global por parte del profesor los contenidos generales de la materia que serán trabajados en mayor profundidad en las sesiones de trabajo grupal y de pequeño grupo. El computo global de estas actividades quedan recogidas de la siguiente manera:

Distribución temporal

Actividad

Profesor

Alumno

Grupo grande (60/70 alumnos)

30

 

30

Grupo partido (30/35)

2 x 20 horas de clases en grupo partido (40 horas)

20

Tutorización de grupos (15 grupos)*

15 x 1,66 horas

25 horas*

1,66*

Actividad no presencial del alumno: Trabajo en grupo

 

30

Actividad no presencial del alumno: trabajo Autónomo

 

68,34

TOTAL

95

150

* En aquellos centros en los que no se cuente con recursos de espacio adicionales, las 25 horas de tutorización de grupos se realizarán en las aulas y horarios establecidos por el centro para las sesiones de grupo partido. Las cinco horas que quedan fuera de este horario se reservan para aquellos alumnos y grupos que no acudan a clase con regularidad.

4.2.Actividades de aprendizaje

El programa que se ofrece al estudiante para ayudarle a lograr los resultados previstos comprende las siguientes actividades...

Las actividades de aprendizaje programadas incluyen los siguientes elementos:

-         Exposiciones en gran grupo por parte del profesor que incluyen tanto los elementos clave de la asignatura como videos ilustrativos de distintos aspectos del desarrollo.

-         Trabajos grupales que pueden incidir en el análisis de casos, textos, videos y otros elementos que ilustran aspectos del desarrollo. Para su exposición se pueden usar formatos diversos como la presentación en gran grupo, en recursos web, en debates grupales o en formatos de corrección por pares.

-         Actividades de observación del desarrollo en contextos naturales

Informes de autoevaluación de aprendizajes realizadas en distintos momentos incluyendo una explicación de los logros adquiridos, incidiendo especialmente en la capacidad del estudiante de poder relacionar la teoría y la práctica.

4.3.Programa

Programa de la asignatura

- Introducción a la psicología.

- Psicología del desarrollo del niño y adolescente en sus principales áreas (física, sensorial,  motor, cognitivo,  lingüístico, social, emocional     y personal) en base a sus períodos de maduración, adaptación y aprendizaje.

- Aspectos biológicos y ambientales que influyen en el desarrollo de la personalidad.

4.4.Planificación de las actividades de aprendizaje y calendario de fechas clave

Calendario de sesiones presenciales y presentación de trabajos

El calendario de sesiones presenciales y presentación de trabajos se comunica en documento escrito o a través del Anillo Digital Docente (ADD) al comenzar el periodo lectivo de la asignatura.

 

La asignatura está planteada en un sistema de desarrollo mixto, con actividades evaluables a lo largo del curso y con una prueba final en las fechas oficiales previstas por el centro. Las actividades y fechas claves se comunicarán a través del Anillo Digital Docente (ADD) al comenzar el periodo lectivo de la asignatura o en documento escrito entregado por el profesor. Las fechas de exámenes finales se pueden consultar en la página de las distintas facultades que imparten la titulación.

4.5.Bibliografía y recursos recomendados


Year : 2019/2020

26606 - Psychology of Development


Syllabus Information

Academic Year:
2019/20
Subject:
26606 - Psychology of Development
Faculty / School:
107 -
202 -
301 -
Degree:
298 - Degree in Primary School Education
299 - Degree in Primary School Education
300 - Degree in Primary School Education
ECTS:
6.0
Year:
300 - Degree in Primary School Education: 1
299 - Degree in Primary School Education: 1
298 - Degree in Primary School Education: 1
Semester:
Second semester
Subject Type:
Basic Education
Module:
---

1.General information

1.1.Aims of the course

Importance of learning outcomes obtained in the subject:

Nowadays the activity of the teacher in the classroom is developed in a context marked by diversity, and will be specified in regular classrooms with students with different learning paces and classrooms prepared to work with pupils with special educational needs.

 

Teacher training requires knowing the conditions that will produce different paces of learning and development, sometimes with important differences in relation to other students and to the typical patterns of development. Which makes these children recipients of additional support from the education system. An effective teacher performance requires maintaining a positive attitude towards the development of all pupils, regardless of the conditions that have generated such diversity. Equally important, teachers must be able to identify properly these conditions of diversity and should have sufficient knowledge about the factors that explain their emergence and evolution, so that they can know what interventions can encourage the development of these children as well as under what conditions of the educational system can be implemented. 

1.2.Context and importance of this course in the degree

Meaning , context , relevance and aims of the subject.

The subject and its expected results meet the following approaches and objectives:

The course was designed to enable the teacher to recognise the student diversity to be found at the stage of 6 to 12 years. Diversity in terms of personal characteristics and development: sensory, motor , behavioural , cognitive ; school learning, sociocultural and contextual also taking into account the consequences of this various development in school learning.

The teacher must be able to assess how to work with this different students , offsetting for their particular difficulties , by enabling and promoting optimal development and autonomy . Another important objective is to understand the strategies and techniques that allow working in the classroom, so that the role of the school and education professionals, as well as family and peers in the educational attention to diversity is integrated.

1.3.Recommendations to take this course

Considerations before taking this subject

It is recommended that the student, before starting the subject , know the contents of the subjects studied in 1st degree course in Teaching in Elementary Education. The student must maintain a regular activity in his or her performance in the subject and update the study together with scheduled activities. The class attendance should be useful as well as being in contact with their peers, to facilitate group and individual learning.

2.Learning goals

2.1.Competences

The ultimate goal of training a teacher is enabling him or her to design the processes of teaching and learning given in schools, taking them to practice in a multicultural context , considering the diversity present in the classroom, the different paces of learning and relationship with families to jointly contribute to the development of the pupil .

 

To accomplish this task , the teacher undergo basic training which includes , on the one hand , knowledge of educational and family context and, secondly , the psychological foundation of development and learning processes.

Using this knowledge the course provides an integrative and inclusive perspective that enables an appropriate response to the needs of each student, respecting their personality , fostering the development of their and individual, social, intellectual, cultural and emotional skills . Considering this optimal development from a holistic perspective in which attention to diversity is assumed as a common working tool.

The student, in order to pass the course, should gain…

1: Specific skills

( SS 4): Be able to identify learning difficulties, report them and assist in their treatment.

( SS 5 ): To know the current proposals and developments based on learning skills.

(SS 6 ): To identify and to plan the resolution of educational situations that affect students with different abilities and different learning paces .

( SS to 12 ) To address and solve problems of discipline.

2: General skills

 (GS 4). To design and to control learning spaces in a context of diversity and which attend to gender equality, equity and respect for human rights, which constitute the values ​​of citizenship education .

( CG 6 ). To be able to identify and support students who do not reach their learning potential, or those with behavioural, emotional or social problems, knowing the resources of the educational system and of the community.

( CG 13). To commit to motivate and enhance the academic progress of students in the framework of a comprehensive education, and to promote independent learning based on the goals and the contents typical for each education level, with positive expectations of student progress, eliminating stereotypes and developing strategies that avoid exclusion and discrimination.

 

3: Transversal skills

(TS 2). To understand learning as a global , complex and substantive fact, designing , planning , organizing and encouraging learning situations.

(TS 3). To manage and to self-regulate the progression of learning and adapting to new situations interrelating knowledge to develop new ones .

(TS 5). To involve students in their learning and their work.

 (TS 6). To work in team being able to exercise different roles within the group. 

2.2.Learning goals

To pass this subject, students should obtain the following results...

1

Describe child behaviour for the 0-12-year-old age group in all its different areas: physical, sensorial-motor, cognitive, linguistic, social, emotional and personal.

2

Identify different development rates in specific areas: sensorial-motor, cognitive, linguistic, social, emotional and personal.

3

Predict psychological development for a given case based on general theories and the information provided.

4

Evaluate the degree of normality or problems during development in specific cases.

5

Relate how various agents, the family, peers at school act with the optimisation process of development.

2.3.Importance of learning goals

This subject continues the psychological training of future teachers, which began during the previous 4-month period. In this case, from the Developmental Psychology vision, the characteristics of children aged 6-12 years are presented by examining sensorial, psychomotor, cognitive, linguistic and socio-personal aspects. This subject ensures that an overview of the child is obtained to reflect on the factors that influence him/her by analysing how school becomes a vitally important agent.

3.Assessment (1st and 2nd call)

3.1.Assessment tasks (description of tasks, marking system and assessment criteria)

Assessment activities. The student must demonstrate the achievement of learning outcomes provided by the following evaluation activities.

1: Student assessment is mixed with evaluative activities during the academic session and a final test.

1. Evaluative activities during the classes: Students will do throughout the semester:

1.1 Group Reports resolution of cases and other materials on various types of medium (cases , videos or records). They will be conducted two to five case reports of pupils with special educational needs, which in turn may be supplemented by parallel tasks of peer correction and / or group exhibition.

1.2 Individual and group self-assessments on the operation and organization of group work and learning achieved. In addition, a final self-assessment of the subject that can include the application of it together with the analysis of case studies prepared by students is incorporated.

2. Final exam: final individual written record based on a theoretical part with multiple-choice questions or essay questions and a practical part with brief cases. The exam takes place on the official date that each centre has been established for final exams.

 

Evaluation criteria related to reports of  case resolution ( Activity 1.1 ) Upon written report :

  • The students have identified the main subject of the case.
  • The students have used the theoretical knowledge presented by the teacher or included in the basic readings in order to respond to the specific questions.
  • The students have identified the need for further information on the subject autonomously looking for and selecting the one that may be relevant and quoting it.
  • The students have shown at least a level of functional understanding (Biggs´ taxonomy) of content, which should allow the identification of the type of educational need which occurs on the case, factors that have influenced the evolution of the case and establish justifiably some intervention actions.

 

  • The students have prepared a written report on the basis of  minimum quality standards, establishing proper sequencing of ideas, presenting them in a clear and orderly manner , differentiating the data, the theoretical contributions and personal assessments. The language used should be clear and comprehensible.

 

On the tasks of establishment of common perspective and discussion:

  • The performance of these tasks involves public presentation and discussion with peers by a group spokesperson (all students have to do at least one intervention throughout the course) of the most relevant aspects of cases and relevant observations. Issues assessed:
  • The quality of the exhibition: clarity, relevance, consistency and analysis carried out.
  •  Participation , dialogue established, responses to the ideas expressed by peers, especially  by extending their contributions , exemplifying or relativizing them.

On individual and group self-assessments ( Activity 1.2 )

  • Analysis of the performance and organization of group work and learning achieved throughout and at the end of the semester.
  • Self-assessment of learning carried out at different times including an analysis of the achievements, especially focusing on the student's ability to relate theory and practice.
  • A proper resolution of this type of task requires students to reflect and assess the knowledge acquired and doubts that have arisen from the task and the process of individual and group learning.

On the final exam (Activity 2). A proper resolution of this type of task requires:

 

● The students should know at least one functional level ( Biggs )of the types of conditions that can arise in educational needs , their characteristics depending on the age of the child and his or her level of development  which constitute factors that contribute to the evolution of the case and raise some interventions consistent with previous assumptions.

 Should be able to describe and make comparisons between different cases of children with educational needs , identifying behaviours and their characteristics.

● The students are able to analyse specific cases identifying specific behaviours, areas of development affected depending on the age, adaptive impact , the factors accounting for the situation and some proposals for intervention.

● All of it should be done by students in an organised and orderly manner, creating a clear and comprehensible text.

 

Qualifying criteria and requirements to pass the course

 As for the final grade, it is determined by sum of scores obtained according to the following table

Activity %

Measurable activities during the course 35 %

Personal work and self-assessments to 5%

Final exam 60 %

Total 100%

 

Measurable activities during the course:

For the measurable activities activities during the course are qualified and computed in the final grade shall be delivered within the dates announced by teachers. The system is designed to encourage continuous learning and not only as a final grade.

For approving this section, a student must have completed at least 80 % of them.

 

Individual work and self-assessments :

As in the previous case , to be qualified , these tasks must be delivered within  the dates set by the teacher of the subject.

Final exam:

At all events , it will be necessary to pass the final exam for obtaining the status of approved in the subject. Since this test is final and individual, if a student gets on the same better rating than resulting from the total score (given by the weighted average according to table above) will be assigned the best rating of both parts.

Regarding the multiple – choice questions test – to minimise the effects due to chance, the failures will be deduced dividing them by the number of response options minus 1.

The final score of this test is the average of the theoretical and practical part, being necessary to obtain at least 4 in each of the parties to this average. If one of the parties is not reached 4 or the average mark of both is lower than 5, the course will not be approved.

 

Global test and second call

Students who have not completed or performed the measurable activities along the course and which have an important weight in grading, according to the regulation of assessment established by the University of Zaragoza , will be evaluated in a single final assessment test to be held on the official dates established by the centre. This unique, paper based test incorporates both theoretical and practical issues, in a way that together allow achieving similar note to students who have followed the main formative schedule.  

The second call has the format of the final overall assessment. In the case of those students who had approved measurable activities during classes, this part is being kept if it improves his or her final grade. If the student did not passed the written individual final test, this will be repeated as a whole, irrespective of whether they approved or not any of its parts.

 

Fifth and sixth call

Students in 5th and 6th call will be evaluated with the same assessment system as the rest of the students.

At all events, in order to develop the teaching of this subject and to demonstrate attainment of the skills the student may choose either of two following options:

1. To follow the teaching process in the class group in which will be enrolled being the teacher responsible for monitoring the evaluation process.

2. To specify with the teacher the type of evaluation to be performed (global or measurable activities along the course and final test) and the specific development of each condition. 

4.Methodology, learning tasks, syllabus and resources

4.1.Methodological overview

The learning process that has been designed for this subject is based on the following:

Individual and autonomous management for one´s own learning , together with group work, carried out throughout the semester. The individual work will be done in small groups and class group and theoretical aspects in large group. Based on active learning work founded on cases which will shape in the reality theoretical aspects that will be present by a teacher and will be draw up with the relevant literature and finally, will result in the observation during internship I.

4.2.Learning tasks

Learning activities (programme included )

The programme is offered to help the students to achieve the expected results and includes the following activities…

1:

The work group is fostered to solve the cases presented and which after a prior individual reading is worked in  group. The peer review, discussion and debate are proposed as learning tools. Also observation / detection during internship.

They will be organised in the following activities :

Watching and discussion about videos showing pupils with various stages of developments.

Thoughtful working on analysis of guided cases. Group exposition, discussion, peer correction, self-assessment of learning.

Lectures and discussions with experts on issues related to the subject.

Visits to schools in order to make contact with students and professionals involved in the education of various children and detection of difficulties studied from the point of view of attention to diversity during the internship .

Tutorials

Time scheme teacher /student

Activity

Hours spent Teacher

Hours spent Student

Theory in a large group

30

30

Divided group (30/35 students)

Work with cases and workhops

2x20 teaching hours

20

Group tutoring (15 grups)

15x1,66 hours = 25 horas

1,66

Group work, distance learning.

-

30

Individual learning, distance learning.

-

68,34

TOTAL

95

150

 

* In those centres who do not offer an extra space, 25 hours of tutoring in groups will be held in classrooms and schedules established by the Centre for small group sessions . The five hours that fall outside of these hours are reserved for students and groups who did not attended class regularly .

 

 

 

4.3.Syllabus

Subject contents

Introduction to Psychology, Developmental Psychology in children and adolescents in its main areas (physical, sensorial, motor, cognitive, linguistic, social, emotional and personal) based on their maturity, adaptation and learning periods. The biological and environmental aspects that influence personality development.

4.4.Course planning and calendar

Schedule sessions and presentation of works

The sessions and presentation of works calendar will be announced by Moodle at the beginning of the academic year.

 

 

The subject is presented in a mixed development system, with assessable activities throughout the course and a final test on the official dates provided by the centre. Key activities and dates will be announced through Moodle at the beginning of the course or communicated through written document delivered by the teacher. Dates of final exams can be found on the website of the different faculties which provide the degree.

4.5.Bibliography and recommended resources